اندو دندان یا ترمیم ریشه دندان
چه زمانی نیاز به اندو دندان می باشد؟
۱۳۹۷/۰۳/۲۱
خصوصیات یک دندانپزشک زیبایی خوب
یک دندانپزشک زیبایی خوب چه خصوصیاتی دارد؟
۱۳۹۷/۰۳/۲۸
مراقبت های بعد از کشیدن دندان

دلایل متعددی می باشد که چرا دندانپزشک دندانی را می کشد، از دندان عقل گرفته تا دندان های خراب. کشیدن دندان باید بدون وقفه صورت گیرد، و اگر بعد از آن، چند توصیه ای که برای پیشگیری از به وجود آمدن سوکت های خشک می شود، دنبال کنید، بهبودی تان به همان اندازه پیشرفت خواهد داشت.

منظور از سوکت های خشک چیست؟

زمانی که دندانپزشک دندانی را می کشد، بدن یک لخته خون برای محافظت از استخوانی که در دید است و عصب ها تولید می کند. اگر این لخته خون دچار اختلال شود، عصب ها را رها کرده و استخوان را در برابر ترکیبی از باکتری ها و درد قرار می دهد. نه تنها چنین چیزی پروسه بهبودی را کند می کند، همچنین می تواند درد و ناراحتی شدیدی در بر داشته باشد. طوری که درد از دهان شروع می شود و به صورت می زند. طبق انجمن دندانپزشکی آمریکایی، دندانپزشک می تواند برای کمک به بهبود لخته خون و سرعت بهبودی زخم با سم زدایی کمک کند. اما بهتر است راه هایی برای پیشگیری از به وجود آمدن سوکت های خشک در نظر گرفته شود تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

چطور می توان از به وجود آمدن این سوکت های خشک بعد از کشیدن دندان جلوگیری کرد؟

پیشگیری از پدید آمدن سوکت های خشک خیلی پیچیده نیست؛ همانطور که مراقب جای دندان کشیده شده هستید، به همان ترتیب هم به حالت نرمال برخواهید گشت. پس چند نکته باید در این بین رعایت شود که این سرعت بهبودی سریعتر شود و به سلامت کامل برگشت که عبارتند از :

بروز سوکت های خشک بعد از کشیدن دندان

1.  غذا و نوشیدنی ها. احتمالا پس از کشیدن دندان، خوردن را حس نمی کنید، اما زمانی که گرسنه تان شد، باید فقط بچسبید به غذاهای نرم و سبک و با طرف مخالف دندان کشیده شده بجوید. مقدار زیادی آب بنوشید، اما نه نوشیدنی های شیرین، یا کافئین دار و گازدار، از نی هم استفاده نکنید. زیرا با مکش ممکن است لخته خون دوباره باز هستند. از استفاده از نی به مدت یک هفته، حداقل، خودداری کنید، تا زمانی که جراح دهان یا دندانپزشک توصیه می کند.
  2. مصرف دخانیات. مصرف دخانیات یکی از شایع ترین عوامل ایجاد سوکت های خشک می باشد. دندانپزشکان بارها اخطار داده اند که سیگار کشیدن یا مصرف دخانیات درست ۴۸ ساعت بعد از جراحی، پروسه بهبودی را کند کرده و دردهای غیر قابل تحملی را برای بیمار ایجاد می کند. سیگار کشیدن باکتری را به سمت جای زخم می برد، و از بروز لخته خون جلوگیری می کند.
  3. بهداشت. حداقل ۲۴ ساعت قبل از کشیدن دندان، باید محل آن را تمیز کرده باشید تا بعد از آن به جای زخم اجازه بهبودی دهید. در صورت لزوم می توانید به آرامی دندان های دیگر را مسواک بزنید و زبان را شستشو دهید. بعد از یک روز می توانید به آرامی با دهانشویه آنتی باکتریال جای عفونت کرده را شستشو دهید.
  4. استراحت. سعی کنید برنامه تان طوری باشد که بعد از کشیدن دندان استراحت کنید. نیاز به زمان دارید تا تاثیر بی حسی از بین برود و احتمالا هم بعد از آن احساس خستگی خواهید داشت. از ورزش کردن یا تمرینات فیزیکی که می تواند روی دهانتان تاثیر داشته باشند، خودداری کنید. احتمالا چند روزی طول می کشد تا بتوانید به فعالیت های روزانه تان نیز ادامه دهید، با اینکه بعد از آن هم ممکن است هنوز حس درد یا خستگی داشته باشید. می توانید با نسخه و تجویز دندانپزشک خود مسکن استفاده کنید. در صورت بدتر شدن درد، به همراه تورم، قرمزی و تب با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کشیدن دندان تقریبا با عصب ها درگیر می باشد، اما اگر توصیه های دندانپزشک را دنبال کنید، مطمئنا بهبودی تان بدون توقف خواهد بود.