لیزر درمانی لثه
آیا با لیزر می توان بیماری لثه را درمان کرد؟
۱۳۹۷/۰۱/۲۷
پیوند لثه چیست
با درد گرفت یا پیوند لثه چه کنید؟!
۱۳۹۷/۰۲/۰۳
کانتورینگ لثه چیست؟

یک لبخند زیبا و جذا همیشه منظور دندان ها نیست. بلکه یک هارمونی و هماهنگی بین دندان ها، لثه ها و لب ها می باشد. کانتورینگ لثه گاها برای بهبود سلامت دندان ها و لثه ها استفاده می شود (که جینجیویا نامیده می شود) و ظاهر لبخند را زیباتر می کند. اینکه چطور و چه موقع انجام شود، بسته به چندین عامل دارد!

نمایان شدن بخش گسترده ای از لثه :

ممکن است بسیاری از مردم به دلایل مختلفی لبخند لثه ای داشته باشند. ممکن است یکی خط لب طبیعی و زیبایی داشته باشد، به همراه تمام دندان ها و لثه ها که به هنگام لبخند زدن بیرون می افتند. لثه می تواند به دلیل عفونت باکتریایی یا بهداش ضعیف متورم شود، یا حتی به خاطر عوارض برخی داروها، به طور غیرطبیعی بزرگ شود. علاوه براین، چنین شرایطی با عنوان passive eruption یا فرسایش غیر فعال شناخته می شود، به این صورت که می تواند دندان های دائمی به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد، دندان ها به نظر کوچکتر برسند و بخشی از آن ها توسط لثه پوشانده شود.

نمایان شدن بخش کمی از لثه :

تحلیل لثه که در نتیجه بخش کمی از لثه دیده می شود، اغلب مشکلات بیشتری نسبت به دیده شدن بخش زیادی از لثه درست می کند. در کنار اینکه دندان ها بی رنگ و یا زرد دیده می شوند، تحلیل لثه و رسیدن آن به ریشه دندان نیز مطرح می باشد که باعث عفونت کردن دندان ها و ایجاد پلاک و باکتری بروی آن ها می شود. خود لثه به تنهایی لایه ای نازک از بافت نرم را در بر دارد که سوکت های استخوانی که دندان ها را حمایت می کنند، پوشش می دهد. در نتیجه تحلیل لثه منجر به تحلیل استخوان ها هم می شود. تحلیل لثه می تواند به خاطر چند دندان یا حتی کل دهان باشد. سه علت اصلی در بروز چنین عارضه ای تاثیر گذار هستند :

• مسواک زدن خشن یا بیش از حد
  • ژنتیک
  • بیماری پریودنتال

کانتورینگ لثه چیست؟

کانتورینگ لثه چطور انجام می شود؟

رشد بیش از اندازه بافت لثه اغلب می تواند با کانتورینگ لثه درست شود، که گاها با عنوان بازسازی زیبایی لثه نیز شناخته می شود. دندانپزشک، جراح دهان یا پریودنتیست از بیحسی موضعی و لیزر استفاده می کند تا شکل جدیدی از خط لثه را به وجود آورد. لثه هایی که دوباره اصلاح شدند، اغلب سالم تر هستند، به خاطر اینکه پاکت ها با شکل گیری لثه ها و تمیز کردن دندان از بین رفته اند. در نتیجه مسواک زدن هم راحت تر می شود. بهبودی پس از عمل معمولا غیر ممکن می باشد و ممکن است چند هفته طول بکشد.

اگر کانتورینگ ساده کافی نباشد، پریودنتیست ممکن است بخش عمیق تری از تاج دندان را درگیر کند. در این روش، بخشی از لثه و بخشی از استخوان های زیر لایه ای حذف می شوند تا آناتومی دندان ها به خودی خود تغییر کنند. به خاطر اینکه این جراحی شامل شامل تغییر استخوان می باشد و معمولا نیاز به بخیه، و ریکاوری تقریبا طولانی تری دارد.

درمان تحلیل لثه معمولا با گرفت یا پیوند لثه خود بیمار صورت می گیرد. برخی جراحان هم هستند که با استفاده از بافت های دندانی استریل شده چنین پروسه ای را انجام می دهند. در کنار این که لبخندتان را بهبود می بخشد، بلکه دندان و لثه را در برابر آسیب هایی که ممکن است به آن ها وارد شود، محافظت می کند. مدت ریکاوری جراحی هم تقریبا ۶ هفته طول می کشد تا کامل شود.

ریکاوری بعد از کانتورینگ لثه :

برخی جراحی ها نیاز به پانسمان دارند که برای بهبودی یک هفته یا بیشتر طول می کشند. ممکن است برخی تورم های جزیی، درد یا حسایت دندان داشته باشید که البته این علائم طبیعی هستند و با بهبودی خط لثه، بهتر می شوند. همچنین باید از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل خودداری شود و از نی استفاده شود. طبق دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح، مسواک بزنید، داروها یا خوردن غذاهای خاص و موارد دیگر را باید بسیار دقت داشته باشید.