آیا دندان عقل نهفته نیاز به جراحی دارد؟

درمان بیماری لثه با لیزر
درمان بیماری پریودنتال با لیزر
۱۳۹۶/۱۱/۱۶
ارتودنسی بزرگسالان چیست
ارتودنسی دندان در بزرگسالان
۱۳۹۶/۱۱/۲۳
علائم و نشانه های دندان عقل نهفته

دندان های عقل که همان مولرهای سوم می باشند، معمولا در دهان انسان غیر ضروری هستند. اگر هم که در لثه گیر کرده باشد، به عنوان دندان عقل نهفته شناخته می شود و ممکن است منجر به مشکلات دندانی بسیاری از جمله درد، عفونت یا نامرتبی دندان های دیگر شود.

علت به وجود دندان عقل نهفته چیست؟

به عبارتی دندان های عقل هم بخشی از آناتومی انسان انسان محسوب می شوند. تئوری هایی درباره اینکه چرا انقدر ها هم مهم نیستند، می باشد. یک تئوری آن، این است که دندان عقل ممکن است بزرگتر شود و به همین دلیل نیاز به اختراع ابزاری می باشد که این تکامل دندانی در دست گرفته شود.

در حال حاضر دیگر نیازی به این دندان ها نیست. زیرا منجر به وجود آمدن مشکلاتی می شوند. دندان عقل آخرین دندانی می باشد که بیرون می زند و معمولا در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی خود را نشان می دهد. طبق گزارشات انجمن دندانپزشکی آمریکایی ADA، ممکن است این دندان ها دچار انحراف شده و کج رشد کنند. حتی ممکن است بخشی از آن ها فقط دیده شود و یا به طور کامل در لثه قرار گیرند.

علائم دندان عقل نهفته یا رشد دندان های عقل چه می باشد؟

علائم و نشانه های دندان عقل نهفته

دندان های عقل یا هیچ علائمی ندارند یا ممکن است مشکلات زیر را درست کنند :

• پوسیدگی دندان
  • کیست ها
  • قرمزی، تورم، و یا خونریزی لثه
  • تورم در اطراف فک
  • عفونت لثه
  • آسیب به دندان های دیگر
  • طعم ناخوشایند در دهان در نزدیکی منطقه آسیب دیده
  • گیر کردن غذا بین دندان ها
  • سردرد یا درد فک
  • مشکل در باز کردن دهان
  • تورم گره های لنفاوی

به جهت تشخیص دندان عقل نهفته ، دندانپزشک علائمی از عفونت یا التهاب لثه را در معاینه دندان می بیند. همچنین با رادیولوژی دندان هم می توان به وضعیت دندان و احتمال آسیب آن به استخوان فک پی برد. در ضمن موقعیت دندان عقل نهفته نیز مشخصمی شود و به جراح در تصمیم برای بکارگیری بهترین استراتژی برای جراحی دندان کمک می کند.