پر کردن دندان
با پوسیدگی های دندان خداحافظی کنید!
۱۳۹۷/۰۳/۱۴
اندو دندان یا ترمیم ریشه دندان
چه زمانی نیاز به اندو دندان می باشد؟
۱۳۹۷/۰۳/۲۱
حساسیت دندان ها بعد از جرمگیری

بعد از درمان دندان ها و سفید کردن آن ها، معمولا حساسیت دندان پیش می آید. خصوصا که این کار به صورت عمقی صورت گرفته باشد. بعد از اینکه بی حسی دندان از بین می رود، دندان ها و لثه ها سالم تر از قبل می شوند. اما اگر حساسیت دندان را بعد از درمان و پاکسازی عمیق دندان ها تجربه کردید، و طولانی تر از حد نرمالش شد، دندانپزشک دستورالعمل هایی را به شما خواهد داد.

پاکسازی عمیق به چه صورت انجام می شود؟

زمانی که تارتار و دیگر باکتری های خشن بروی دندان ماندند، پاکسازی عمیق تنها راه حذف آن ها می شود. تارتار بروی خط لثه و دندان ظاهر می شود و دندانپزشک آن ها را با ابزار خاصی که در طی پروسه scalling یا جرمیری صورت می گیرد، از بین می برد. دندانپزشک همچنین برنامه ترمیم ریشه را هم در پیش دارد، که شامل ابزاریست که بین ریشه دندان و لثه استفاده می شود و پلاک دندان و تارتار را از روی سطح ریشه دندان بر می دارد.

قبل از جلسه پاکسازی عمیق دندان، لثه ها ممکن است ملتهب و متورم شوند، که امکان دارد پاکت های عمیقی هنوز باشند که با باکتری ها دچار عفونت می شوند. هم جرمگیری و هم درمان ریشه به درمان این مشکلات کمک می کنند، اما این روش درمانی می تواند باعث خونریزی و درد شود. در نتیجه دندانپزشک بی حسی موضعی انجام می دهد، آن هم در صورتی که پروسه پاکسازی عمیق دندان تان منجر به حساسیت بیشتری شود.

حساسیت دندان ها بعد از جرمگیری

بعد از پاکسازی چه می شود؟

درد و حساسیت دندان ها و خونریزی لثه ها بعد از پاکسازی طبیعی هستند. برخی از این تاثیرات ناشی از پاکسازی ریشه دندان می باشند که خود می توانند باعث عفونت لثه شوند ـ که خیلی راحت باعث خونریزی می شود. دیگر تاثیری که روی دندان دارد، جاهایی از دندان که قبلا تارتار داشتند، سرباز می کنند. جایی که لثه ها تحلیل داشتند، تارتارهای پاکسازی شده به ریشه دندان می روند، و می توانند آسیب جدی به دندان وارد کنند.

حساسیت دندان ها :

خونریزی، و حساسیت و درد دندان ها بعد از پاکسازی یک هفته ای طول می کشد تا خوب شود. درد، تورم  یا خونریزی لثه ها به مرور بهبود پیدا می کنند، و نیاز به تمیز شدن منظم و با دقت در روز دارند. درد آن هم به خاطر پاکسازی است که انجام شده، که طی یکی دو روز بهبود می یابد. خصوصا که چیز سرد یا خیلی داغ می خورید، یا می جوید یا مسواک می زنید، بیشتر درد حس می شود، اما این علائم بیشتر از یک هفته طبیعی نیست.

مراقبت از دندان ها بعد از پاکسازی :

مراقبت های خوب از دندان هایتان بعد از پاکسازی عمیق به لثه هایتان کمک می کند که بهبود یابند و درد و حساسیت آن ها هم کمتر شود. حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید، و دندان هایتان را با یک مسواک نرم، مسواک کنید. از یک خمیردندانی استفاده کنید که برای دندان های حساس باشد، و به درمان و پیشگیری از حساسیت دندان کمک کند. از خوردن غذاها یا نوشیدنی هایی که منجر به حساسیت بیشتر دندان می شوند، خودداری کنید. اگر دندان هایتان سه چهار هفته بعد از درمان هنوز حساس بودند، یا مشکل دیگری داشتید، باید حتما دندانپزشک مراجعه کنید.