تورم لثه پس از ارتودنسی

تکنولوژی در دندانپزشکی زیبایی
با چه روش هایی می توان به لبخندی زیبا رسید؟
۱۳۹۷/۰۷/۱۲
ارتودنسی شفاف یا نامرئی
چه زمانی نیاز به ارتودنسی شفاف می باشد؟
۱۳۹۷/۰۷/۱۹
تورم لثه بعد از ارتودنسی

تورم لثه ها و ارتودنسی. آیا با هم مرتبطند؟!

نگاهی به آینده بیندازید، بریس های آبی رنگ جذابتان را می بینید که همین چند هفته پیش با مراجعه نزد دندانپزشک زیبایی انجام داده بودید. تقریبا همه چیز طبق برنامه پیش رفته! تا روزی که از خواب بلند شدید و لثه هایتان را دیدید که متورم و قرمز شدند. پیشنهاد دندانپزشک زیبایی در چنین شرایطی، به بیمار چیست؟

تورم لثه ها ، در واقع، یکی از شایع ترین گزینه های همراه بریس ها در ارتودنسی می باشد، اما اکثرا، با تغییر یکسری عادت ها و تکنیک های کامل پاکسازی، می توان این حساسیتی که منجر به تورم لثه ها شده، از بین برد. اما قبل از حل چنین مساله ای، باید اول ببینید که چه چیزی باعث چنین عارضه ای شده است! باید فهمید که چطور لثه ها به بریس ها واکنش نشان داده اند، و چطور می توان تورم لثه را خواباند (حتی اگر به قیمت از حذف هردویشان باشد).

چه عواملی منجر به تورم لثه می شوند؟

براکت های سرامیکی یا متال، زمانی که به دندان ها متصل می شوند و با سیم بسته می شوند، کمی مسواک زدن را سخت تر از قبل می کنند. اما با این حال، تمیز کردن دندان ها به جهت از بین بردن باکتری ها را باید مهم شمارده شود، مثل همیشه که بوده، به خاطر اینکه پلاک باکتریایی می تواند منجر به ژنژویت یا التهاب لثه شود. حتی بیماری های لثه ای هم ممکن است دیده شود، در اولین مراحل آن، نشانه هایی از قرمزی، خونریزی و تورم لثه دیده می شود.

متاسفانه، هورمون های بلوغ می تواند نقشی در بیماری لثه داشته باشد، خصوصا در بیماران نوجوان. لثه های ملتهب باعث می شوند حتی دندان ها، تمیزکردنشان هم سخت شود. در واقع این مساله، پیامدهای دیگری هم دارد و می تواند ساختار حمایت کننده دندان را نیز از بین ببرد، البته در صورتی که بدون درمان رها شود.

در کنار سختی هایی که در تمیز کردن دندان می باشد، تورم لثه هم می تواند به خاطر هایپرپلاسیا، هایپرتروفی به وجود بیاید. بیماری هایی که در آن لثه بیش از اندازه رشد می کند، علتش هم وجود بریس ها می باشد. علاوه براین، فشاری که برای جویدن به دندان ها می آید، مثل میوه و سبزیجات خام، می تواند باعث تورم لثه شود، حتی دردناک تر.

چطور می توان التهاب لثه را خواباند؟

در حال حاضر می دانید چرا لثه های برخی بیماران به خاطر بریس ها، به راحتی متورم می شوند، اما می دانید چطور باید این التهاب را برطرف کرد؟ قدم اول، تغییر یکسری عادت هاست که از حساسیت های بعدی جلوگیری می کند.

تورم لثه بعد از ارتودنسی

اول و آخر، بهترین راه برای جلوگیری از تورم لثه ها، یا کاهش تورم آن ها، تمیزنگه داشتن دندان ها و بریس هاست. همچنین راه های زیر هم پیشنهاد می شود :

۱٫مسواک های برقی که سری مخصوص ارتودنسی و یک تایمر دارند که به شما می گویند برای مسواک زدن چقدر کافیست (۲ دقیقه، ۲ بار در روز، یا در صورتی که واقعا لثه ها تورم دارند، بیشتر باشد).
۲٫از مسواک های اینترپروگزیمال و نخ دندان استفاده کنید تا به طور کامل زیر و اطراف لثه ها تمیز شوند.
۳٫از واتر فلاسر مثل واترپیک هم می توان استفاده کرد تا بتوان دبری های غذا را از لثه ها پاک کرد؛ این روش خیلی کمک می کند.
۴٫از دهانشویه آنتی میکروبیال استفاده کنید، یا دهانشویه های ACT، و محلول آب گرم و نمک. همه این ها می توانند به کاهش التهاب لثه کمک کنند.

یک درمان جایگزین برای لثه های ملتهب

اگر تورم لثه دارد به یک مشکل خیلی بزرگی تبدیل می شود، حتی بعد از انجام همه مراحل بالا، و هنوز هم همچنان از بریس ها استفاده می کنید، پس باید نزد متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و فکر یک درمان جایگزین بود. ارتودنسی شفاف یا اینویزلاین برای بزرگسالان یا نوجوانان، گزینه هایی هستند که به عنوان راه حلی برای پیشگیری از تورم لثه ها توصیه می شوند. از این جهت که اینویزلاین متحرک است و تمیز کردن دندان ها و لثه ها خیلی راحت تر است.