آیا سیلانت دندان ارزش دارد
آیا انجام سیلانت دندان ارزش دارد؟
۱۳۹۷/۰۳/۰۷
پر کردن دندان
با پوسیدگی های دندان خداحافظی کنید!
۱۳۹۷/۰۳/۱۴
علائم پوسیدگی های دندانی

پوسیدگی های دندانی خیلی شایع هستند. به گفته موسسه ملی بهداشت، تنها بیماری که نسبت به پوسیدگی های دندانی و سوراخ شدن دندان شایع است، سرماخوردگیست. اگر هم که هرگز پوسیدگی دندان نداشته اید، شاید تعجب کنید و از خود بپرسید ” چطور میشه فهمید که دندانی پوسیده است؟” پاسخ این سوال بسته به مرحله پوسیدگی می باشد و اینکه چه غذاهایی می خورید. برخی غذاها، مثل شیرینی جات، ممکن است درد سوراخ شدن دندان را نسبت به بقیه بیشتر کنند.

پوسیدگی های دندانی چطور به وجود می آیند؟

دهان به طور طبیعی پر از باکتری می باشد. برخی از این باکتریها کاملا سالم و مفید هستند، برخی از آن هم مضر می باشند. زمانی که چیز شیرین می خورید، مثل آب نبات، یا حتی چیپس سیب زمینی، یا نوشیدنی های شیرین. باکتری ها از طریق شیرینی جات تغذیه می کنند. سپس اسید تولید می کنند، که روی مینای دندان را می گیرد و باید سریعا از دهان خارج شوند. در نهایت هم که منجر به پوسیدگی دندان ها می شوند.

در مراحل اولیه، پوسیدگی می تواند برگردد. یعنی با مسواک زدن، با خمیردندان دارای فلوراید، می توان به بازیابی مینای دندان و از بین رفتن تاثیرات بد پوسیدگی دندان کمک کرد.

علائم پوسیدگی های دندانی چیست؟

پوسیدگی دندان چه شکلیست؟ در مراحل اولیه، شاید هیچ چیزی نباشد. روی مینای دندان هیچ عصبی نیست، پس زمانی که روی این لایه از دندان پوسیدگی رخ می دهد، به نظر هیچ احساسی ندارید. زمانی که پوسیدگی به اندازه کافی وارد بافت های دندان می شود، جایی که دنتین و عصب ها هستند، ان موقع است که اثرات پوسیدگی دندان را حس می کنید و می بینید. دندان تان حساس می شود و درد هم به آن اضافه می شود، خصوصا بعد از خوردن شیرینی جات، یا غذاهای خیلی سرد یا داغ. این درد ممکن است خیلی خفیف باشد، یا اینکه خیلی شدید باشد و شدیدتر هم شود. برخی هم هستند که حتی زمان جویدن درد دارند.

پوسیدگی های دندانی

بسته به اندازه پوسیدگی، شاید بتوانید خودتان ببینید چه خبر است. پوسیدگی ها گاها منجر به ایجاد سوراخ ها یا حفره هایی در دندان می شوند. همین ممکن است لکه های سیاه، قهوه ای یا سفید روی دندان ها ایجاد کند.

در نهایت مراجعه نزد یک دندانپزشک :

بعد از داشتن پوسیدگی دندان چه باید کرد؟ اولین گام، رفتن نزد دندانپزشک می باشد. با اینکه این حفره ها می توانند در مراحل اولیه منجر به درد و ناراحتی شوند، اما باز هم دندانپزشک هست که می توان آن ها را درمان کند. با رادیولوژی دندان می توان دید که چقدر از دندان پوسیده است. بسته به شدت پوسیدگی، نیاز به ترمیم دندان می باشد. اگر پوسیدگی خیلی شدید باشد، دندانپزشک عصب کشی می کند و روکش دندان می کند.

حتی اگر هم مطمئن نیستید که پوسیدگی باشد، باز هم نزد یک دندانپزشک مجرب و حرفه ای مراجعه کردن بد نیست. دندانپزشک درمان فلورایده را پیش می گیرد تا به قوی تر شدن دندان کمک کرده و اثرات اولیه پوسیدگی را از بین ببرد. همچنین می تواند نکات بسیار طلایی به بیمار بدهد تا از بروز دوباره چنین عارضه ای جلوگیری شود.